Slasher-ök, amiket látnod kell!

Trükkös műfaj a slasher, viszonylag későn, a 60-as években jelentek meg az első hírnökei a zsánernek, melyek természetesen azonnal filmtörténeti – és szerintem filmművészeti is – mérföldkövekké váltak. Kamerales, Psycho, ki ne hallott volna már róluk. Aztán a 70-es és 80-as években jöttek a különböző klasszikusok, melyek mára franchise-á nőtték ki magukat és lettek A slasherfilmek, mint A texasi láncfűrészes mészárlás, Halloween, Péntek 13., Rémálom az Elm utcában, Gyerekjáték. A két évtizedben a valóban jelentőségteljes és minőségi darabok mellett futószalagon érkeztek a témában hasonló alkotások, hogy hamar ki is fulladjon a tinédzsereket halomra gyilkoló maszkos rém toposza.

Majd Wes Craven jött, látott és újra győzött, feltámasztotta a zsánert a Sikollyal, hogy a 90-es években újjá éledjen a tini kaszabolós. Közel két évtizednyi pihenő után úgy tűnik, ismét felüti a fejét a sorozatgyilkos horrorok utáni érdeklődés, aminek kapcsán összegyűjtöttem pár címet, melyeket érdemes megnézni, ha valaki kapható a műfajra. Próbáltam kevésbé ismert, vagy alulértékelt darabokat összevadászni, hogy ne egy szokásos lista legyen, hatvanadjára megnevezve a Péntek 13-at.

Alice, édes Alice (Alice, Sweet Alice – 1976) l IMDb

A giallo kedvelői imádni fogják ezt a darabot. Az egyik legaljasabb gyilkossággal kezd, hogy utána egyre gusztustalanabbá váljon a történet. Testvér féltékenységet nem sokszor mutattak be így horrorban.

A kis Georgie esőkabátja sem a hecc kedvéért sárga.

A város, amely rettegett a naplementétől (The Town That Dreaded Sundown – 1976/2014) l IMDb

Ahhoz képest szinte senki nem ismeri, hogy ha az eredeti nincsen, akkor valószínűleg el sem készül a Jason-ra fókuszáló Péntek 13. folytatás. Amellett, hogy megtörtént gyilkosságokat dolgoz fel, hozzájárult A kampó városi legenda bizonyos formáihoz is, mellesleg volt, aki meggyőződéssel állította, hogy a gyilkosságok a Zodiákus szárnypróbálgatásai voltak.

A remake az egyik legügyesebb feldolgozás, ami egybegyúrja az eredeti és az új verziót. Érdemes akár csak azt megnézni.

Kampókéz – (Candyman – 1992) l kritika l IMDb

Talán ez a kedvenc slasher-öm. Nem csak zseniálisan dolgoz fel egy városi legendát, elgondolkodtat rasszizmusról, depresszióról, magányról. Gyönyörű szerelmi történet, ami csontig hatol, a zenéje pedig a valaha volt legjobb horrorzene.

Magasfeszültség – (Haute tension – 2003) l IMDb

Nem egyszerűen a slasher zsánerén belül mutatott abszolút újszerűt és maradandót, az azóta horror kultrendezővé avanzsáló Alexandre Aja, hanem konkrétan beindította a francia újhullámú extrém horrorok megjelenését, ahol az erőszak és a gore a narráció eszköze. Hihetetlenül brutális és mocskos film, remek alakításokkal, zseniális csavarral és ki merem jelenteni, hogy az autós üldözés van olyan ikonikus jelenet, mint a láncfűrésszel táncolás, a naplementében.

A halál angyala – (Sleepaway Camp – 1983) l kritika l IMDb

Ez egy guilty pleasure. Paródia, fekete komédia, igazi campy horror a valaha volt legjobb fordulattal.

Fekete karácsony – (Black Christmas – 1974) l IMDb

Merőben újító volt a maga korában, főleg a profán nyelvezete és aljas gyilkosságai miatt. Mind a mai napig vérfagyasztó.

Elmebeteg – (Maniac – 1980/2012) l IMDb

Ha Luca Guadagnino nem rendezte volna meg a Suspiriát, akkor a 2012-es Maniac lenne minden idők legjobb horror remakeje. Ez a film hibátlan és még az edzett horrornézőt is felkavarja POV nézete miatt. Zseniális alakítások, fantasztikus zene, gyönyörű fényképezés és még azt is sikerült elérni, hogy a Goodbye horseshez ne csak Buffalo Bill táncát társítsuk.

Az eredeti is átütő volt megvalósítása szempontjából, mindenképpen érdemes azt is megtekinteni.

Psycho 2-4. (1960/83/87/90) l IMDb

Sokan nem is tudják, hogy a műfajt beindító alapdarab igazi franchise-á nőtte ki magát. Fel lehetne tenni a kérdést, hogy mégis mi szükség volt, hogyan lehetne pont azt a történetet folytatni, de meglepő (mondjuk annyira nem, ha kreativitásról van szó), hogy minden egyes rész csak hozzáad a sztorihoz. Valóban van történetük, van miről mesélni, a negyedik rész pedig végre visszarepít minket a kezdetekhez, ha már a botrányos Bates Motel sorozat képtelen volt kezelni az alapanyagot.

Hideg préda – Fritt vilt 1-2. (2006/2008) l IMDb

Nem lenne kiemelkedő a hasonszőrű kaszabolósok közül, ha nem egy téli, Overlook Hotelt megidéző szállodában játszódó, csákányos, norvég darabról lenne szó. Az első két része remek.

Sikoly 1-4. (Scream – 1996/97/2000/2011) l IMDb

Évekig nem értékeltem a Sikolyt, nem tartottam félelmetesnek és a hypeot sem értettem körülötte. Aztán több tucat slasher után újra előkaparva végre leesett a tantusz és azóta a legnagyobb kedvenceim között tartom számon. Nem véletlen, hogy egyike azon kevés horror franchise-nak, amit egy rendező vitt végig. Részről részre figurázza ki a folytatások sajátosságait, meglépve az összes kötelező kört, a negyedik etap pedig még a remake lázat is szembeköpi.

Ház az erdő mélyén – (Cabin in the Woods – 2011) l IMDb

Na ez az, amit minden horrorrajongónak látnia kell, mert nagyobb szerelmeslevél nekünk még a Sikolynál is. A sablonos slasher alapszituációt megfejelik egy nagyon ötletes csavarral, a végjáték pedig maga a rém mennyország.

’84 nyara (Summer of 84 – 2018) l kritika l IMDb

Úgy indul mint egy, mostanában oly menőnek számító Spielberg-King horror. Egy csapat szimpatikus kiskölyök tölti a szabadidejét megfigyelve egyikük szomszédját. Csakhogy lehet, hogy a kedves úriember igazából egy gyerekgyilkos. Ha maga, a Hátsó ablakot és a Disturbiát megidéző alapszituáció nem lenne elég, a befejezés a bőröd alá mászik. Garantálom.

10 thoughts on “Slasher-ök, amiket látnod kell!

  1. A Psychotól függetlenül a Bates Motel önmagában egy nagyon jó sorozat.
    A Sikolynak meg csak az első része volt qrva jó. A többit nem kellett volna.

  2. “Slasher-ök”

    Szleserök? Az meg milyen tanyasi ragzás mán…

    A náci zombik 1-2 hogyhogy kimaradt? Ennyir ekomolytalan a lista? Hát a Trancsírák? a legszarabbakat azért sikerült megtalálnod…

  3. A Summer if 84 nem slasher. Egyetlen véres jelenet sincs benne, senki sem szúrnak, hasítanak fel vagy darabolnak apróra.

  4. @victor vacendak: nem klasszikus értelemben vett slasher, mint pl.: a Péntek 13., de belefér a kategóriába, mint a Psycho. Abban sem látunk vérengzést, mégis slasher. Egyébként azért van benne elég gore.

  5. @Slepy: Engem elvesztett a marihuánás szállal. A Marion Crane vonalat pedig nem is értem, hogyan gondolták. Viszont a két főszereplő elég jó volt.

  6. És hol van a Dög?
    Annál véresebb és gusztustalanabb filmet ember még nem látott, mégis kurva jó. 2- évente megnézem.

  7. Philip Glass valóban pusztító a Kampókézben.

    Deeee azért Jerry Goldsmith se kutya a Psycho II zeneszerzőjeként – igaz az ő igazi horror-mesterműve az Alien/Poltergeist-páros.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *